در حالی که توسعه صادرات فرش دستباف ایرانی میتواند یکی از راههای جایگزین برای جبران بخشی از درآمدهای نفتی باشد اما به جای اینکه هر ساله شاهد افزایش صادرات این کالا باشیم با کاهش صادرات آن مواجهیم.
براین اساس، صادرات فرش دستباف ایرانی در سال ۱۳۹۶ که به میزان ۴۲۶ میلیون دلار بود، در سال ۱۳۹۷ به ۲۳۸ میلیون دلار کاهش یافت و بالاخره با افت شدید صادرات فرش دستباف در سال گذشته صادرات این کالا به ۶۹ میلیون دلار رسید و در چهار ماهه ابتدای امسال نیز به ۱۵ میلیارد دلار رسید.
گفتنی است رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف علت کاهش صادرات به خصوص در سالهای ۹۸ و ۹۹ را عوامل مختلف از جمله محدودیتهای صادراتی بعد از تحریمها و همچنین مشکلات رفع تعهد ارزی عنوان میکند.
البته بسته شدن مرزها در ۲ ماهه ابتدای سال به دلیل شیوع کرونا هم عامل دیگر کاهش صادرات فرش دستباف ایران در سال جاری است.
به گزارش فارس، ۱۰ کشور اول واردکننده فرش دستباف از ایران در سال ۱۳۹۷ عبارت بودهاند از کشورهای ایالات متحده آمریکا، آلمان، امات متحده عربی، ژاپن، لبنان، استرالیا، کانادا، قطر، ایتالیا و پاکستان و ۱۰ کشور اول وارد کننده فرش دستباف از ایران در سال ۱۳۹۸ نیز کشورهای ژاپن، آلمان، امارات، لبنان، آفریقای جنوبی، قطر، ایتالیا، استرالیا، انگلیس و هند بودند که مقایسه ارقام صادراتی به این کشورها در سالها ۹۷ و ۹۸ نشان میدهد که صادرات فرش به کشورهای مختلف کاهش یافته است.
صادرات فرش دستباف ایران به ژاپن در سال ۱۳۹۷ ارزی معادل ۲۴ میلیون دلار داشته که در سال ۹۸ به ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار کاهش یافته است، صادرات فرش ایران به آلمان نیز در سال ۱۳۹۷ معادل ۳۶ میلیون دلار بوده که در سال ۱۳۹۸ به ۱۲ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار کاهش یافته است.
همچنین صادرات فرش دستباف ایران از ۱۰ میلیون دلار در سال ۱۳۹۷ به استرالیا به ۲ میلیون و ۳۰۰ میلیون دلار در سال ۱۳۹۸ کاهش یافت و از ۲۹ میلیون دلار صادرات این کالا در سال ۱۳۹۷ به امارات به ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار کاهش یافت.
در سال ۹۸ در مجموع صادرات فرش ایران به ۷۲ کشور جهان بوده که میزان صادرات این کالا به ۱۶ کشور از این تعداد ارزشی زیر یک میلیون دلار داشته است.
کاهش صادرات فرش دستباف در حالی است که مسئولان و دست اندرکاران صادرات از جمله حمید زادبوم رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در یکی از جلسات کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی که در اردیبهشت ۹۹ برگزار شد، بیان میکند که نگاه ویژهای به توسعه صادرات فرش دستباف در سال ۹۹ وجود دارد اما معلوم نیست اگر نگاه ویژه ای برای صادرات این کالا وجود دارد چرا همچنان افت صادرات آن نیز شاهد هستیم.
براساس این گزارش، از اهم مشکلات صادرات فرش دستباف میتوان به مشکلات وجود ساز و کارهای هدفمند و برنامههای مدون جهت بازاریابی، بازارسازی و حفظ بازارهای کنونی، عدم هماهنگی بین تشکلهای تولیدی و صادرات و تعدد تشکلها، نبودم مکانسیم و ضوابط لازم برای جلوگیری از صادرات فرشهای نامرغوب و فاقد کیفیت اشاره کرد که راهکارهای آن نیز تعریف روشهای بازرایبی و تبلیغات با توجه به کشور هدف، تدوین استراتژی جامع فرش دستباف با محوریت مرکزی ملی فرش و استفاده از روشهای نوین تحقیقات بازار و دستیابی به بازار جدید صادراتی است.
انتهای پیام/
نظر شما